Przejdź do treści

Przyznano nagrodę Nobla z ekonomii

     Nagrodę Nobla w dziedzinie ekonomii w 2018 roku otrzymali: William D. Nordhaus i Paul M. Romer. Stworzyli oni metody, które pozwalają na opisanie i przeanalizowanie bardzo ważnych kwestii współczesnego świata: długoterminowego zrównoważonego wzrostu w gospodarce światowej i dobrobytu ludności świata. Ten pierwszy otrzymał ją za badania nad tym, jak ekonomia współgra ze środowiskiem naturalnym, ten drugi za rozważania nad naturą wzrostu gospodarczego w warunkach dynamicznego rozwoju innowacji.

     Laureaci otrzymają medal, dylom oraz nagrodę w wysokości 9 mln koron szwedzkich (3,7 mln zł) do podziału. Uroczystość odbędzie się 10 grudnia 2018 r. w Sztokholmie.

     Czym jest Nobel z dziedziny ekonomii?

     W przeciwieństwie do nagród: pokojowej, z chemii, fizyki, fizjologii lub medycyny oraz literatury, Alfred Nobel nie ustanowił w swoim testamencie wyróżnienia z ekonomii. Jego fundatorem jest od 1969 roku Bank Szwecji. Stąd oficjalna nazwa brzmi - Nagroda Banku Szwecji im. Alfreda Nobla. Laureata wybiera grono złożone z profesorów ekonomii Królewskiej Szwedzkiej Akademii Nauk. Pozostałe Noble są przyznawane od 1901 roku. 

     Do tej pory Nagrodę Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych przyznano 49 razy, honorując 79 laureatów. Początkowo rywalizacja między naukowcami z Europy i Stanów Zjednoczonych była wyrównana, ale w ostatnich latach wyraźną przewagę uzyskali Amerykanie. Najwięcej wyróżnień przyznano w dziedzinie makroekonomii. Wśród nagrodzonych osób nie ma Polaków, choć polski akcent pojawił się w 2007 roku. Uhonorowany został wtedy profesor Leonid Hurwicz (zmarł w 2008 roku), za prace nad teorią wdrażającą systemy matematyczne w procesy gospodarcze.

 

VII edycja Olimpiady Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy

VII edycja Olimpiady Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy

     Dnia 02.10.2018r. w naszej szkole odbył się II etap okręgowy VII edycji Olimpiady Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy. Wzięło w nim udział 13 uczniów z Zespołu Szkół Technicznych w Czartajewie z zawodów technik ekonomista (7os.) i technik informatyk (6os.).

     Olimpiada organizowana jest przez Pracownię Badań, Analiz i Strategii Rozwoju Edukacji w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku, współorganizatorem jest Politechnika Białostocka, a partnerami: Biuro Poselskie Poseł do Parlamentu Europejskiego Prof. Barbary Kudryckiej, Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku, Państwowa Inspekcja Pracy Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Biuro Karier Politechniki Białostockiej, Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji i Rozwoju Społecznego „Innovatione”, Podlaski Klub Biznesu.

Szkolny Komitet Olimpiady

 

 

VII Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy dla szkół ponadgimnazjalnych

 VII Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy dla szkół ponadgimnazjalnych

      Dnia 18.09.2018r. w naszej szkole odbył się Etap I szkolny VII edycji Olimpiady Wiedzy o Polskim i Europejskim Rynku Pracy. Wzięło w nim udział 22 uczniów z zawodów technik ekonomista (9os.) i technik informatyk (13os.). Do etapu II okręgowego, który odbędzie się 2.10.2018r. o godz. 9.00, na 704 uczestników zakwalifikowało się 16 osób z Zespołu Szkół Technicznych w Czartajewie.

     Olimpiada organizowana jest przez Pracownię Badań, Analiz i Strategii Rozwoju Edukacji w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku, współorganizatorem jest Politechnika Białostocka, a partnerami: Biuro Poselskie Poseł do Parlamentu Europejskiego Prof. Barbary Kudryckiej, Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku, Państwowa Inspekcja Pracy Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Biuro Karier Politechniki Białostockiej, Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji i Rozwoju Społecznego „Innovatione”, Podlaski Klub Biznesu.

Czytaj więcej...

DZIEŃ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

      W maju 2018 roku uczniowie z klasy pierwszej technikum, w zawodzie technik ekonomista (Karolina Kowalczuk, Kacper Oksięciuk i Basia Puchacz) wzięli udział w konkursie „Start-up na 5-tkę”. Ich zadaniem było stworzenie innowacyjnego pomysłu na biznes. Uczniowie mieli wskazać jaki konkretny problem pozwoli rozwiązać ich produkt lub na jaką konkretną potrzebę klientów odpowie, a także - kim będą ich klienci i na czym będą zarabiać. Autorzy pomysłu wykazali się kreatywnością. Poświęcili swój czas na opracowanie projektu i postawili pierwsze kroki w tworzeniu biznesplanów.

     W przedostatnim tygodniu nauki we wszystkich klasach naszej szkoły realizowaliśmy zagadnienia z przedsiębiorczości związane z funkcjonowaniem gospodarki i rolą państwa w gospodarce. Zakres ingerencji państwa w gospodarkę może być różny. Wyróżnia się dwa podstawowe modele: liberalizm gospodarczy i interwencjonizm państwowy. Który jest lepszy? Chyba taki, który pozwalałby stwierdzić, że mieszkamy w najlepszym państwie. A jakie państwo określamy najlepszym? Takie, w którym HDI, czyli wskaźnik rozwoju społeczno-ekonomicznego jest wysoki.

Czytaj więcej...

Praktyk biznesu

     14 maja 2018 roku uczniowie klas pierwszych uczestniczyli w zajęciach z zakresu edukacji ekonomicznej w ramach projektu „Praktyk biznesu”. Jest to działanie towarzyszące Olimpiadzie Przedsiębiorczości. Projekt „Praktyk biznesu” obejmuje zagadnienia dotyczące praktycznych aspektów prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Prowadzącym spotkanie był młody przedsiębiorca, który opowiedział młodzieży o blaskach i cieniach prowadzenia własnej firmy.

     Uczniowie z zainteresowaniem słuchali przedsiębiorcy. Dobry przykład praktyka, powinien zainspirować i motywować uczniów planujących w przyszłości zostać przedsiębiorcą oraz wzmocnić ich postawy proaktywne i proprzedsiębiorcze.

Lekcja o Funduszach Europejskich, Przedsiębiorczość II

     W marcu 2018 roku,  w odpowiedzi na informację umieszczoną na stronie Kuratorium Oświaty w Białymstoku, nasza szkoła przystąpiła do akcji edukacyjnej pod nazwą „Lekcja o Funduszach Europejskich, Przedsiębiorczość II”.  Głównym celem projektu jest popularyzacja wiedzy na temat przedsiębiorczości w kontekście Funduszy Europejskich, w tym Programu Operacyjnego Polska Wschodnia ( POPW).

      13 kwietnia 2018 r. na lekcji podstaw przedsiębiorczości w klasie I TE, I TEL, I TM na podstawie materiałów dydaktycznych udostępnionych przez organizatora (Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju) przedstawiono możliwości wsparcia rozwoju innowacyjnego biznesu, a w szczególności Platform startowych dla nowych pomysłów. Przybliżone zostały zasady aplikowania o środki na wsparcie start-upów oraz przykłady przedsiębiorczości młodych osób  prowadzących start-up w ramach Platform startowych.

          Oczekiwanym efektem zrealizowanych zajęć są następujące wnioski, które powinni wyciągnąć uczniowie:
1. Program Polska Wschodnia wspiera rozwój innowacyjnej przedsiębiorczości w makroregionie.
2. Młodzi ludzie mogą otrzymać z Funduszy Europejskich wsparcie umożliwiające rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.
3. Platformy startowe oferują szerokie wsparcie (merytoryczne, techniczne i finansowe) umożliwiające wypracowanie modelu rentownego biznesu.

       START-UP – nowe przedsiębiorstwo nastawione na przygotowanie i wprowadzenie na rynek innowacyjnych produktów i usług, które zagwarantują  mu rozwój biznesowy. Zazwyczaj działa w obszarze nowych technologii, aktywnie poszukuje nowych rynków i inwestorów.

       Walentyna Homanowska